Öko 2011/2012

Ökoiskola 2011 – 2012 tanév

Környén járt a Fizibusz

Mi lehet ebben a palackban, aminek letekertem a fedelét? – tette fel a kérdést szerdán a környei Faluházban a község felső tagozatos diákjainak Tóth Pál, a Fizibusz „sofőrje”, majd amikor a hidrogén felvetés elhangzott, sorolta további kérdéseit, s meg is válaszolta: mi történne, ha az lenne, s egyesülne az oxigénnel? BUMM! – nem beszélgetnénk ilyen kedélyesen…


Horti Károlyné, a Kisfaludy Mihály Általános Iskola pedagógusa jó három esztendeje pályázott folyamatosan, hogy a községbe „csábítsa” az ELMŰ-ÉMÁSZ által útjára indított Fizibusz-t, amely roadshow jelleggel – s díjtalanul – „viszi házhoz” mindazon ismereteket, melyekkel segíthetők a gyerekek környezettudatos energiafelhasználásra történő felkészítése. A kitartása sikerrel járt, s szerdán meg is érkezett a demonstrációs eszközökkel, speciális technikával felszerelt mikrobusz, azaz a Fizibusz Környére, s Tóth Pál „fizishowman”, aki – amikor nem „buszozik” – nem mellesleg maga is matematikára, s fizikára oktatja a diákokat Szentendrén.

Ügyesen vették az akadályokat a diákok

Őszi akadályverseny. Szabadtéri vetélkedés. A diákok már előre készültek, nevet választottak, hosszabb-rövidebb strófákból faragtak lelkes indulókat, s menetlevelet készítettek.
Az 1-2. évfolyamot a tó körül várták az akadályok, köztük izgalmas rókavadászat, célba dobás, mocsárjárás, s a „Lóra” állomásnál az egyik kislány lelkesen meg fel is kiáltott, miközben társát cipelte: már majdnem ló vagyok!


A 3-4. osztályosok akadályait és az állomásokat a kecskédi játszótéren rejtették el a pedagógusok, ott labdapattogtatással, célba dobással, s ugrókötelezéssel is gyűjthették pontjaikat a menetlevélbe.


A felsősökre már nem csak a különböző feladatok, hanem – mondhatni – nem kis távolság is várt, hiszen a sportpályáról indulva kerülték meg a Bíró hegyet, majd érkeztek vissza a rajthoz. Közben valamennyiüknek teljesíteni kellett a hét akadályt, így kúsztak, másztak, tesztet töltöttek ki, megízlelhették, milyen a mocsárban közlekedni, s célzó képességükről nemcsak dobva, de lőve is ízelítőt adtak. A nap végére valamennyi diák arcára fáradt, mégis vidám és jókedvű mosolyt varázsolt a program, így – bár készült rangsor is – az iskola pedagógusai elégedetten állapíthatták meg, hogy mindannyian nyertek: rengeteg élményt, s rengeteg emléket, melyeket még jó ideig felemlegethetnek.

Egy lépés a tiszta levegőért!

Iskolánk ismét csatlakozik az autómentes naphoz.


Kérjük gyere szeptember 22-én, csütörtökön gyalog vagy kerékpárral, a bejárók pedig tömegközlekedési eszközzel érkezzenek az iskolába. Az osztályok közötti verseny első három helyezettje jutalmat kap, tehát 22-én, csütörtökön irány a suli gyalog, kerékpárral, busszal, vagy vonattal!

Ökoiskola címre pályázik intézményünk

Ökoiskola cím elnyerésére írt ki pályázatot a Nemzeti Erőforrás Minisztérium és a Vidékfejlesztési Minisztérium nevében az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, s a környei Kisfaludy Mihály Általános Iskola – a képviselő-testület jóváhagyásával – úgy határozott, hogy megméretteti magát. Az intézmény diákjai és pedagógusai ez év júniusában az E.ON Hungária Csoport által meghirdetett „Zöld Bajnokok” című pályázatának eredményhirdetésén a tíz magyar iskola között a második legjobbnak bizonyult, így bíznak benne, hogy ezúttal is szép eredményt érnek el.
Az „Ökoiskola” címet a fenntarthatóság elveinek, a környezettudatosság és a fenntartható fogyasztás és fejlődés oktatási intézményekben történő minél hatékonyabb megjelenése érdekében hozta létre a Nemzeti Erőforrás Minisztérium és a Vidékfejlesztési Minisztérium. A cím azoknak a nevelési-oktatási intézményeknek az elismerését szolgálja, melyek átgondoltan, intézményesítetten, rendszerszerűen foglalkoznak a környezettudatosság, a fenntartható fogyasztás és fejlődés pedagógiájának gyakorlati megvalósításával, a környezeti neveléssel.
A környei iskolában a tanév során a diákok tájékoztatást kapnak az energiatakarékosságról, az iskola energia felhasználásáról, különböző, a témakörhöz kapcsolódó programokon vehetnek részt, s osztályszintű- és egyéni versenyeken adhatnak számot megszerzett tudásukról.
Az „Ökoiskola” cím adományozása kapcsolódik az ENSZ „A fenntarthatóságra oktatás” 2005–2014 évtizedének programjához.
A cím elnyerése számos előnnyel jár:
• A nemzetközi kritériumokkal összhangban kialakított magyar “Ökoiskola” kritériumrendszer az iskola megkülönböztető minőségjelzője, mely vonzóvá teszi az iskolát a szülők számára, és pozitív külső visszajelzést nyújt az iskola munkájáról a fenntartó számára.
• Az állami kezdeményezésre létrejövő hálózat iskolái nagyobb eséllyel vesznek részt a környezeti nevelési, a fenntarthatóság pedagógiájával kapcsolatos pályázatokon.
• A cím elnyerője az Ökoiskolák Hálózatának tagja lesz, hazai és nemzetközi kapcsolatrendszere bővül, a Hálózat programjai segítik szakmai fejlődését.
• A címet elnyerő iskola tanulói részt vehetnek a Vidékfejlesztési Minisztérium Ökoiskoláknak szervezett környezet- és természetvédelmi tárgyú programjain, rendezvényein, pályázatain.
A pályázó, ez esetben a környei általános iskola sikeréhez különböző civil szervezetek, vállalkozók, gyárak is hozzájárulhatnak, melyhez nem kell mást tenni, mint az alábbi nyilatkozatot kitöltve, aláírva eljuttatni az iskolába.

Emlékfal a környezeti katasztrófákról

A környezeti katasztrófákról készített emlékfalat az ÖKO-diákcsoport. megemlékeztünk a kolontári vörösiszap katasztrófáról, illetve Beke László polgármester segítségével a tavaly tavaszi, környei árvizet is felelevenítettük

Biodiverzitásból vetélkedtek a diákok

„Biodiverzitás az élővilág sokfélesége. A fogalom több szinten értelmezhető, egyaránt jelenti a Földön előforduló élőhelyek sokféleségét, a fajok összességét, a fajon belüli genetikai változatosságot, de egy kisebb területen belül is értelmezhető, pl. a Kárpát-medence biológiai sokfélesége, vagy akár egy kerti tó biodiverzitását is vizsgálhatjuk.
A biodiverzitás a földi életet alkotó gének, fajok és ökoszisztémák változatosságát foglalja magába. Jelenleg a biodiverzitás egyenletes elveszítését éljük át, ami úgy a természet világára, mint az emberi jólétre nézve mélyreható következményekkel jár együtt. A legfőbb okok a természetes élőhelyek változásaiban rejlenek. Ezeket az intenzív mezőgazdasági termelő rendszerek, az építkezések, a külfejtések, az erdők, óceánok, folyók, tavak és a talaj túlzott kihasználása, az idegen fajok inváziója, a szennyezés, valamint egyre fokozódó mértékben a világszintű éghajlatváltozás váltja ki. (A biodiverzitásról bővebben itt olvashat: biodiverzitas-plakát anyag_1)
Az 1-2. évfolyam olyan állatokról, növényekről készítettek rajzot, melyek kihalóban vannak. A feladatot a zsűri értékelése szerint Nagy István (2.a) oldotta meg a legügyesebben. Második helyen végzett Bottyán Zsófia (1.b), harmadik lett Laczó Attila (2.b), negyedik pedig Aknai- Mike Panna (1.b).
A 3-8. évfolyamosok csapatokat alkottak, nekik totóban és betűhalmazban elrejtett állatok neveit kellett megtalálniuk. Az első helyezést a végzős Barta Nóra, Pisch Tünde, Németh Zsófia trió szerezte meg, s igazán remek teljesítményt nyújtott a harmadikos Hajdú Attila, Oláh Péter, Hörömpöli Ádám alkotta csapat, hiszen egyetlen ponttal csúsztak csak le a dobogó legmagasabb fokáról. Így viszont a második helyen hetedikesekkel osztoztak, Lengyel Alexandrával, Pankotai Szilviával és Fejős Magdolnával. A harmadik helyezett: a harmadikos Varga Panna, Hörömpöli Eszter, Bánki István, valamint osztálytársaik, Németh Ivett, Reichnach Fanni, Keszler Dzsenifer és a Szaló Renáta Kiss Angelika, Terdik Vivien alkotta csapat a 6.a-ból.
A diákok az oklevél mellé a környezetvédelem jegyében természetesen újrahasznosított anyagból készült színes ceruzát, tollat, mappát és füzetet kaptak ajándékba, melyet az iskola az öko-program indulásakor a képviselő-testület által megszavazott pénzügyi keretből vásárolt. A támogatást az intézmény ezúton is köszöni!

Vizes élőhelyekből „vizsgáztak” a diákok

A vizes élőhelyekről és azok védelméről szerveztünk versenyt még a tavaszi szünet előtt az öko-program részeként.
A két legkisebb évfolyam diákjai védett víziállatokról készítettek rajzot, s az első három helyezett az 1. b osztályból: Bottyán Zsófia I., Lóczi Katalin II., Nitas Natália III.
A 3-8. évfolyamos tanulók önállóan, vagy csoportokban is dolgozhattak, a feladatuk az információs falon elhelyezett anyag alapján keresztrejtvény és szómeghatározás volt. Az akadályokat a legügyesebben a Karancsi Annamária – Németh Zsófia duó vette a 8.a-ból. Második helyen végzett a Lehrreich Nikolett (7.a), Szemeti Dóra – Füstös Bence – Hajdú Zsuzsanna – Kapui Dávid (7.b), Lengyel Alexandra – Fejős Magdolna (8.b) összeállítású csapat, míg a harmadik helyezettnek járó díjat Szendi Mária (5.b) vehette át.
A díjazottak az oklevél mellé a környezetvédelem jegyében természetesen újrahasznosított anyagból készült színes ceruzát, tollat, mappát és füzetet kaptak ajándékba, melyet az iskola az öko-program indulásakor a képviselő-testület által megszavazott pénzügyi keretből vásárolt.
A támogatást az intézmény ezúton is köszöni!

„Ökoiskola” lett a környei!

A környei Kisfaludy Mihály Általános Iskola is elnyerte az Emberi Erőforrások Minisztériuma és a Vidékfejlesztési Minisztérium döntése alapján a hazai közoktatásban a fenntarthatóságért adható legmagasabb állami elismerést az „Ökoiskola” címet. A sikeres pályázat három évig jogosítja fel az iskolát a cím viselésére, melyet első alkalommal idén 65 intézmény nyert el. 110 iskola másodszor részesült a rangos elismerésben, s 145 nyerte el az Örökös Ökoiskola címet. Az okleveleket június 9-én, Budapesten a Városmajori Gimnáziumban Dr. Gloviczki Zoltán közoktatásért felelős helyettes-államtitkár adta át.
Az ökoiskolában nemcsak a tanításban érvényesülnek a környezeti nevelés, a fenntarthatóság pedagógiájának elvei, hanem az iskolai élet minden területén és a jövő generációk nevelése során a környezettudatosan cselekvő állampolgár eszményképét tartják szem előtt s az intézmény körül megfelelő méretű zöldterületet kell gondozni.
A cím elnyerése számos előnnyel jár. Így például a nemzetközi kritériumokkal összhangban kialakított magyar “Ökoiskola” kritériumrendszer az iskola megkülönböztető minőségjelzője, mely vonzóvá teszi az iskolát a szülők számára, és pozitív külső visszajelzést nyújt az iskola munkájáról a fenntartó számára. Az állami kezdeményezésre létrejövő hálózat iskolái nagyobb eséllyel vesznek részt a környezeti nevelési, a fenntarthatóság pedagógiájával kapcsolatos pályázatokon. A cím birtokosa az Ökoiskolák Hálózatának tagja lesz, hazai és nemzetközi kapcsolatrendszere bővül, a Hálózat programjai segítik szakmai fejlődését, s diákjai részt vehetnek a Vidékfejlesztési Minisztérium Ökoiskoláknak szervezett környezet- és természetvédelmi tárgyú programjain, rendezvényein, pályázatain.
A cím elnyerése kapcsán Trézlné Staudinger Csilla igazgató elmondta: a siker korántsem jelenti a munka végét, hiszen a tanulók figyelmét továbbra is fel kívánják hívni az energiatakarékosságra, a környezetszennyezésre, környezetünk szépségének megőrzésére. S természetesen a lejárat után szeretnénk majd meghosszabbítani a címhasználati jogosultságot, s ismét megmérettetni magunkat – tette hozzá az igazgató.
Az intézmény ezúton köszöni meg Környe Község képviselő-testületének erkölcsi és anyagi támogatását, amellyel hozzájárulnak a program sikeres lebonyolításához, valamint az alábbi szervezetek, intézmények, társaságok támogatói nyilatkozatait, melyekkel segítették a pályázat sikerét:

  • DHZ Kft. Tata
  • e-on Hungária Zrt.
  • Kisfaludy Mihály Általános Iskola és AMI Diákönkormányzata
  • Kisfaludy Mihály Általános Iskola és AMI Közalkalmazotti Tanácsa
  • Kisfaludy Mihály Általános Iskola és AMI Szülői Munkaközössége
  • KOMTEL Kft. Tata
  • Környei Horgászegyesület
  • Környe Község Önkormányzata
  • „Környe”-zetünk Jövőjéért Alapítvány
  • Magyar Vöröskereszt Komárom-Esztergom Megyei Szervezete
  • Német Nemzetiségi Önkormányzat Környe
  • Propaganda 17 Bt. Tatabánya
  • Steffenberg község Polgármestere (Német Szövetségi Köztársaság, Hessen tartomány)
  • Steffenberg Mittelpunktschule Oberes Perftal iskola
  • Tardoskedd község Polgármestere
  • Tardoskeddi Szemerényi Károly Magyar Tanítási nyelvű Alapiskola
  • Tatel Kft. Tata
  • Vackor Óvoda Környe

 

Kisfaludy Mihály Általános Iskola és AMI