Ökoiskola

Mit jelent az ÖKOISKOLA?

 

Az Ökoiskola Cím azon iskolák minőségjelzője, amelyek a „zöldítésben” élenjárnak, és folytonosan lépéseket tesznek azért, hogy az iskolai élet minden területén „zölddé váljanak”.

Az ökoiskolák nemcsak pedagógiai munkájukban képviselik a fenntarthatóság szemléletét, a környezet- és egészségtudatosságot, hanem az egész iskola működésében törekednek erre, az épületük takarításától kezdve a szülőkkel való együttműködésig bezárólag.

Kutatási háttéranyagok alapján a bevont iskolákkal közösen fejlesztik az ökoiskola nevelési-oktatási programját, amely minden fenntarthatóságra elkötelezett iskolának teljes körű segítséget nyújt az Ökoiskola cím eléréséhez és folyamatos megújulásához.

A fejlesztés várt eredményei a kidolgozott nevelési-oktatási programok révén sikeres alternatívát kínálnak – a meglévő tudásra és a megszerzett tapasztalatra, valamint a jó gyakorlatokra építve – az iskolák innovatív törekvéseihez (pl.: erdei iskola, természetismereti táborok, tanyaprogram, témahetek, jeles napok stb.).

A fenntarthatóság elveinek, a környezettudatosság és a fenntartható fogyasztás és fejlődés oktatási intézményekben történő minél hatékonyabb megjelenése érdekében a Nemzeti Erőforrás Minisztérium és a Vidékfejlesztési Minisztérium közösen létrehozta az „Ökoiskola” címet. A cím azoknak a nevelési-oktatási intézményeknek az elismerését szolgálja, melyek átgondoltan, intézményesítetten, rendszerszerűen foglalkoznak a környezettudatosság, a fenntartható fogyasztás és fejlődés pedagógiájának gyakorlati megvalósításával, a környezeti neveléssel.

Az „Ökoiskola” cím adományozása kapcsolódik az ENSZ „A fenntarthatóságra oktatás” 2005–2014 évtizedének programjához. Az „Ökoiskola” cím pályázati rendszerének kimunkálása az ENSI (Iskolai Környezeti Kezdeményezések) nemzetközi hálózat több évtizedes tapasztalatai alapján történt

A pályázati anyagban be kellett mutatni az  iskolát, és azt a tevékenységet mellyel törekszik a fenntarthatóság elveinek betartására.

Az Ökoiskolai éves munkatervben fel kell sorolni azokat a programokat, amelyeket a tanév során az iskola megvalósít, a környezeti nevelés területén, de idetartozik még az egészséges életmódra nevelés is, illetve a hagyományápolás.

A feladatok között szerepel egy Önértékelési táblázat, amelyet az iskolának minden évben ki kell tölteni, ami alapján a vállalásain teljesítéséről ad számot.

A címet három évre szól, utána újra pályázni kell. A harmadik ciklusban az „Örökös Ökoiskola” címre lehet pályázni.

A cím elnyerésének előnyei:

  • A nemzetközi kritériumokkal összhangban kialakított magyar “Ökoiskola” kritériumrendszer az iskola megkülönböztető minőségjelzője, mely vonzóvá teszi az iskolát a szülők számára, és pozitív külső visszajelzést nyújt az iskola munkájáról a fenntartó számára.
  • Az állami kezdeményezésre létrejövő hálózat iskolái nagyobb eséllyel vesznek részt a környezeti nevelési, a fenntarthatóság pedagógiájával kapcsolatos pályázatokon.
  • A cím elnyerője az Ökoiskolák Hálózatának tagja lesz, hazai és nemzetközi kapcsolatrendszere bővül, a Hálózat programjai segítik szakmai fejlődését.
  • A címet elnyerő iskola tanulói részt vehetnek a Vidékfejlesztési Minisztérium Ökoiskoláknak szervezett környezet- és természetvédelmi tárgyú programjain, rendezvényein, pályázatain.

A diákok a tanévsorán tájékoztatást kapnak:

  • az energiatakarékosságról,
  • az iskola energia felhasználásáról,
  • különböző programokon vehettek részt: rendhagyó tanítási nap, egészségnap, műveltségi vetélkedő, sportnap, túrák,
  • osztályszintű-, és egyéni versenyeket szerveztünk: autómentes nap, papírgyűjtés, biodiverzitas, védett növények és állatok.
Kisfaludy Mihály Általános Iskola és AMI