NÉPI JÁTÉK – NÉPTÁNC
Általános követelmény
A tanuló életkori sajátosságainak, az adott csoport összetételének és a helyi körülményeknek megfelelően – a megfogalmazott feladatokat teljesítse.
A táncművészeti oktatás célja
A múlt és a jelen hagyományainak és táncművészeti értékeinek megismertetése és megszerettetése. A gyermekek ösztönzése életkoruknak megfelelő táncművészeti kultúra és műveltség megszerzésére.
Általános fejlesztési követelmények
Az alapfokú oktatás fejlessze:
- a gyerekek mozgáskultúráját,
- testi-lelki állóképességét,
- kapcsolatteremtő képességét.
Neveljen
- egészséges, jó tartású, jó mozgású tanulókat,
- táncművészetet értő közönséget,
- táncot szerető fiatalokat.
Az alapfokú táncművészeti oktatásnak nem a hivatásos és versenytáncos képzés a célja, hanem a tehetséges tanulók pályára irányítása, valamint az amatőr táncéletbe való bekapcsolódásra ösztönzése.
A néptánc tanszak célja
A magyar néptánc és népi kultúra, más népek kultúrája iránti érdeklődést elmélyítse a tanulókban.
Népi játékokon, táncokon keresztül ismerjék meg hagyományainkat, magyar és más nemzetiségű népek táncait, jellegzetességeit, stílusát.
A tanszak feladata
Ismertesse meg a tanulóval
- a hagyományos népi játékokat,
- a három dialektus tánctípusait, táncrendjeit,
- a játékokhoz, táncokhoz kapcsolódó énekeket, zenei kíséretet,
- a társasági táncélet alkalmait, jeles napokat,
- az egyetemes és nemzeti táncművészet ismertebb alapműveit, jelentősebb művészeinek pályáját.
Alakítsa ki a tanulókban
- a rendszeres, fegyelmezett munka természetes igényét,
- a munkájuk tudatos kontrollálását, esztétikai érzéket,
- fogékonyságot a múlt és a jelen értékeinek befogadására.
Fejlessze a tanuló
- mozgáskultúráját, mozgásmemóriáját,
- fizikai állóképességét, koncentráló képességét
- ritmusérzékét, hallását,
- improvizációs készségét, vizuális memóriáját.
Ösztönözze a tanulót
- a közösségi alkotás öröme, a közösségi kultúra értékei iránt,
- néprajzi ismereteinek rendszeres gyarapítására,
- aktív részvétel igényét iskolán kívüli tánceseményeken, játszóházakban, kézműves foglalkozásokon, néprajzi táborokon,
- környezetünkben adódó gyűjtési lehetőségek kihasználására (pl. hagyományok lejegyzése, tárgyi emlékek összegyűjtése).