Néptánc tanszak

NÉPI JÁTÉK – NÉPTÁNC

Általános követelmény
A tanuló életkori sajátosságainak, az adott csoport összetételének és a helyi körülményeknek megfelelően – a megfogalmazott feladatokat teljesítse.

A táncművészeti oktatás célja
A múlt és a jelen hagyományainak és táncművészeti értékeinek megismertetése és megszerettetése. A gyermekek ösztönzése életkoruknak megfelelő táncművészeti kultúra és műveltség megszerzésére.

Általános fejlesztési követelmények
Az alapfokú oktatás fejlessze:

  • a gyerekek mozgáskultúráját,
  • testi-lelki állóképességét,
  • kapcsolatteremtő képességét.

Neveljen

  • egészséges, jó tartású, jó mozgású tanulókat,
  • táncművészetet értő közönséget,
  • táncot szerető fiatalokat.

Az alapfokú táncművészeti oktatásnak nem a hivatásos és versenytáncos képzés a célja, hanem a tehetséges tanulók pályára irányítása, valamint az amatőr táncéletbe való bekapcsolódásra ösztönzése.

A néptánc tanszak célja

A magyar néptánc és népi kultúra, más népek kultúrája iránti érdeklődést elmélyítse a tanulókban.
Népi játékokon, táncokon keresztül ismerjék meg hagyományainkat, magyar és más nemzetiségű népek táncait, jellegzetességeit, stílusát.

A tanszak feladata

Ismertesse meg a tanulóval

  • a hagyományos népi játékokat,
  • a három dialektus tánctípusait, táncrendjeit,
  • a játékokhoz, táncokhoz kapcsolódó énekeket, zenei kíséretet,
  • a társasági táncélet alkalmait, jeles napokat,
  • az egyetemes és nemzeti táncművészet ismertebb alapműveit, jelentősebb művészeinek pályáját.

Alakítsa ki a tanulókban

  • a rendszeres, fegyelmezett munka természetes igényét,
  • a munkájuk tudatos kontrollálását, esztétikai érzéket,
  • fogékonyságot a múlt és a jelen értékeinek befogadására.

Fejlessze a tanuló

  • mozgáskultúráját, mozgásmemóriáját,
  • fizikai állóképességét, koncentráló képességét
  • ritmusérzékét, hallását,
  • improvizációs készségét, vizuális memóriáját.

Ösztönözze a tanulót

  • a közösségi alkotás öröme, a közösségi kultúra értékei iránt,
  • néprajzi ismereteinek rendszeres gyarapítására,
  • aktív részvétel igényét iskolán kívüli tánceseményeken, játszóházakban, kézműves foglalkozásokon, néprajzi táborokon,
  • környezetünkben adódó gyűjtési lehetőségek kihasználására (pl. hagyományok lejegyzése, tárgyi emlékek összegyűjtése).

 

Kisfaludy Mihály Általános Iskola és AMI