Az alapfokú képzőművészeti oktatás célrendszere és funkciói
- Az alapfokú művészetoktatás követelménye és tantervi programja lehetőséget nyújt az esztétikai érzékenység alakítása mellett a látás kiművelésére és tudatosítására. A tervező, anyagformáló, eszközhasználó, tárgykészítő és környezetalakító tevékenységek gyakorlata nemcsak a kézügyességet, technikai érzékenységet fejleszti, hanem kialakítja a képességet a gondolatok, érzések, elképzelések, tapasztalatok vizuális eszközökkel való megjelenítésének gyakorlatára.
- A képzés széles körben segíti a vizuális kultúra iránt fogékony tanulók fejlődését. Figyelembe veszi az életkori sajátosságokat, a tanulók érdeklődésére, vizuális tapasztalataira építve gyarapítja ismereteiket, fejleszti képességeiket és alakítja készségeiket.
A képzőművészeti oktatás általános fejlesztési követelményei, feladatai.
- Irányítsa a tanuló figyelmét az emberi és a természeti környezet esztétikumára, szépségeire.
- Ismertesse meg az egyetemes kultúra, az európai műveltség, a nemzeti hagyományok értékeit, az értékmegőrzés formáit.
- Ismertesse meg a kommunikáció művészi formáit, műfaji sajátosságait.
- Ösztönözze a tanulót az önkifejezés eszköztárának gazdagítására és készítse fel a tanult művészeti kifejező eszközök alkalmazására.
Készítse fel a tanulót :
- a látvány megfigyelésére, értelmezésére, analízisére
- a vizuális információk, közlemények megértésére
- a képi gondolkodásra, a vizuális absztrakcióra
- a tapasztalat, képzelet, emlékezet utáni ábrázolásra
- a legfontosabb kifejezőeszközök, kompozíciós eljárások ismeretére
- élmények, gondolatok, érzelmek vizuális kifejezésére, alkotásra
- a képi nyelv kifejezési szándék szerinti megválasztására
- tanulmányok, szabadtéri vázlatok készítésére
- eszközhasználatra, anyagalakításra
- a jelentés, az esztétikum felismerésére, értelmezésére
- a természeti szépségek, művészetek, műalkotások befogadására
- műelemzési eljárások alkalmazására
Alakítsa ki a tanulóban :
- az esztétikum iránti igényt
- az esztétikai érzékenységet
- az alkotó magatartást és az ehhez tartozó pozitív beállítódásokat, szokásokat.