Művészeti iskola

A tantervi változások miatt tanulóink kötelező óráinak száma csökkent, kevesebb időt kellett szervezett keretek között az általános iskolában tölteniük. Nagyon fontosnak tartjuk, hogy hasznosan töltsék el megnövekedett szabadidejüket. Különösen napjainkban lényeges ez, amikor jelentős veszélyként leselkedik gyermekeinkre a média és az internet ellenőrizetlen használata, illetve az utcai csellengés, bandázás. Ezért is döntöttünk úgy, hogy 2001. szeptember 1-jétől öt tanszakkal elindítjuk művészeti iskolánkat. Döntésünk helyességét igazolja, hogy általános iskolánkban tanuló gyerekeinknek fele szívesen vesz részt ebben a képzési formában. Annak ellenére, hogy az utóbbi években a törvény előírása szerint térítési díjat kényszerülünk szedni, a művészetoktatásban résztvevő diákjaink számaránya nem csökkent. Már középiskolai tanulmányokat folytató környei diákok közül is többen visszajárnak hozzánk.  Más településről is szívesen jönnek a művészeteket kedvelők.

Művészeti ágaink segítségével diákjaink megismerik, megőrzik nemzeti, népi hagyományainkat, értékeinket, és fejlődik esztétikai érzékük is. A mozgással járó művészeti ágak lehetőséget teremtenek az egészséges életmódra nevelésre, a fizikai állóképesség növelésére. Tanulóink szívesen vesznek részt a közösségi alkotómunkában.

Célunk olyan emberek nevelése, akik a természetes és társadalmi környezet szépségeire nyitottak, ezeket tudják értékelni, és a természettel harmonikusan tudnak együtt élni. Fontosnak tartjuk, hogy igyekezzenek egészségesen élni, egymásra odafigyelni, legyenek képesek önálló ismeretszerzésre, problémamegoldó gondolkodásra, másokkal való együttműködésre.

A báb tanszakot a kezdetektől Goór Brigitta vezeti. Zömében alsó tagozatos gyerekek vesznek részt a közös munkában, bár volt olyan tanulónk, aki nyolcadikos korában még szívesen bábozott. Az egyébként csendes, visszahúzódó gyerekeknek is kitűnő lehetőséget nyújt a bábjáték a „paraván védelmében” gátlásaik leküzdésére, a színpadi szereplés vállalására. Nemcsak intézményünk rendezvényein lépnek fel rendszeresen (pl.: Mikulás ünnepség), hanem a Vackor óvodában is szívesen szórakoztatják a hálás kis közönséget. Többször eljutottak már a megye más településeire is vendégjátékra. Rendszeresen részt vesznek az Országos Weöres Sándor Gyermekszínjátszó Találkozón, ahol bronz, ezüst és arany minősítést értek el. A tanszak diákjai a Koós Iván Gyermekbábos Találkozón különdíjban részesültek.

A néptánc tanszakot László Márta, Keltai Gábor neve fémjelzi, korábban Joha István is foglalkozott a gyerekekkel. Nagy öröm, hogy körülbelül növendékeink fele ezt a művészeti ágat választja. Valószínűleg hozzájárul ehhez az is, hogy az utánpótlás nevelését már az óvodás korúak között elkezdjük. Nagyon fontos, hogy a közös táncolás és éneklés mellett megismerkednek a gyerekek a nemzeti és helyi hagyományainkkal, sőt aktív részesei lesznek ápolásuknak, őrzésüknek. Ennek egyik legjobb példája, hogy évről évre december 13-án lucázni indulnak, és jókívánságaikkal bejárják a falu intézményeit.

Néptáncosaink mid az iskola, mind a község kulturális életében kiemelkedő és meghatározó szerepet játszanak, szinte minden rendezvényen fellépnek. Élvezetes műsorukban gyönyörködhetünk pl. a szüreti felvonuláson, nemzeti ünnepeinken, a karácsonyi műsorban.

2002 áprilisában a Művészeti Iskolák Regionális Fesztiválján különdíjban részesültek. A Tolna Megyei Néptánc Találkozón 2003-ban harmadik helyezést értek el. Részt vettek a tárkányi és tardoskeddi néptánc találkozókon is.  Minden évben fellépnek a Perdülj ki! Táncfesztiválon és a Megyei Néptánc Találkozón. A Tatabányai Népi Gyerekjáték Fesztiválon 2005-ben harmadik, 2007-ben első helyezettek lettek, 2009-ben pedig arany minősítést kaptak, és tovább jutottak az oroszlányi területi fordulóba. Rendszeres fellépők a községünkben évenként rendezett Nemzetiségi- és Sörfesztiválon. Két alkalommal – 2004–ben és 2006-ban – szerepeltek Steffenbergben, Környe testvérvárosában is. Szakmailag fejlődést, ugyanakkor kellemes pihenést jelentettek a tardoskeddi nyári tánctáborok.

A grafika tanszakon az elmúlt években tanulóinak művészeti fogékonyságát Vági Erika, Weigert Andrea és Soltész László fejlesztette. Szívesen választják kicsik és nagyok ezt a tanszakot, mert itt kézzel foghatóan megtapasztalhatják az alkotás örömét.

Évente kétszer szervezünk a legjobban sikerült alkotásokból kiállítást. Munkájukat a falu lakossága is megcsodálhatja. Az iskolánk folyosóján elhelyezett bemutató falon folyamatosan a legfrissebb gyermekalkotások láthatók, ezzel is ösztönözve a diáktársakat a képzőművészeti munkába való bekapcsolódásra. A nyári alkotótáborba is egyre többen vesznek részt. Egyik grafika tanszakos tanulónk különdíjat kapott a szlovákiai rajz és fotópályázaton, illetve harmadik helyezést ért el a Szentes város által rendezett 1956-ról szóló nemzetközi rajzpályázaton.

A színjáték tanszakon a tanulók Juhász Imréné, Maticsné Szabó-Kovács Ágnes és Dr. Szemetiné Horn Bernadett vezetése alatt bontogathatták szárnyaikat. A lelkes kis csoport szituációs gyakorlatokon keresztül készül fel a színdarabok, musicalrészletek előadására. A próbák, az előadások mindig vidám hangulatban zajlanak. Az itt folyó munka szép példája a különböző életkorú gyerekek közös, együttműködő tevékenységének. Ők is aktív részesei az iskola és a község kulturális életének, például bemutatják tudásukat a Kisfaludy-gálán. Rendszeresen részt vesznek az Országos Weöres Sándor Gyermekszínjátszó Találkozón, ahol 2007-ben ezüst minősítést, 2009-ben pedig arany és ezüst minősítést értek el.

A művészetoktatás eredményességét mutatja, hogy megindítása óta nyolcan folytatták tanulmányaikat valamilyen művészeti szakközépiskolában, hárman művészeti szakirányú felsőoktatási intézményben, ketten pedig gimnáziumi érettségi után konzervatóriumi hallgatók lettek.

2007-ben befejeződött művészeti iskolánk minősítési eljárása, amelynek során a következő értékelést készítették művészeti ágaink szakmai munkájáról: „Az iskola nagyon értékes művészet-pedagógiai munkát végez. Az iskola vezetése és tanárai tiszteletre méltó elhivatottsággal igyekeznek a rájuk bízott gyerekekben felkelteni az érdeklődést az igazi, értékes művészetek iránt. Az intézmény különös gondot fordít arra, hogy a hátrányos helyzetű tanulók is aktívan részt vegyenek a közösség munkájában, mert jól tudja, hogy másképp néz a világra az a felnőtt, aki nyitott és fogékony a művészi előadásokra, alkotásokra. A helyszíni szemle alatt látogatott órákon a tanárok a tanulók érdeklődését végig ébren tudták tartani, pedagógiai munkájukat igényesség jellemezte. Az egyéni különbségeket figyelembe vették, a differenciált fejlesztéseket nagyszerűen alkalmazták. A szakmai munka kiváló volt, a tanárok az elméleti ismeretekre építették fel a gyerekek gyakorlati tudását.  Az órák rendezett, szép, tiszta és a művészetoktatás hangulatát tükröző tantermekben folytak, amelyeknek nagyon jó a felszereltségük. Az iskola egész területén egyre-másra köszöntek ránk a gyerekek kezeinek munkái. Az intézmény tanügy-igazgatási dokumentumai is példamutatóan rendben voltak. Mindezek alapján a Minősítő Testülettől a Kisfaludy Mihály Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény elnyerte a

KIVÁLÓRA MINŐSÍTETT ALAPFOKÚ MŰVÉSZETOKTATÁSI INTÉZMÉNY

címet zeneművészeti, táncművészeti, képző- és iparművészeti, valamint bábművészeti ágban.”

Nagyon örülünk az elért eredménynek, továbbra is magas színvonalon szeretnénk folytatni a gyerekek művészi nevelését, oktatását. Az ehhez nyújtott fenntartói és szülői segítséget köszönjük, és bízunk a további sikeres együttműködésben.

Kisfaludy Mihály Általános Iskola és AMI